Dumb & Dumber: Amelia & Anonymous

Blogvrienden!

Vanuit de studio, waar ik zonet een zeer leuke popsong heb ingezongen voor het buitenland, toch even relaxen en tijd maken voor alweer een nieuw blogbericht. En ik blijf maar doorgaan op de vorige post, want ik voel dat heel de discussie over de antipiraterijwet serieus aan het opflakkeren is.

Vanmorgen stuurde Stefaan Fernande, een van de topschrijvers van ons land, me een sms dat ik zijn bericht op Facebook zeker mocht of moest delen, wat ik bij deze ook ga doen. Stefaan reageert op de ACTA-reportage van Terzake. Het is de moeite om de reportage te bekijken en vooral te letten op de stemmingmakerij bij diverse internetgroeperingen en enkele gekken zoals de Vlaamse hacker met het masker die zich tot het geheime genootschap Anonymous rekent. Zulke hersenloze Robin Hoods mogen ze wat mij betreft meteen opsluiten en zwaar straffen. Ik stel me indien nodig burgerlijke partij.

Het valt me vooral op dat er heel veel jonge mensen de wereld willen veranderen. Alle respect voor de jongeren en hun frisse ideeën, maar ze mogen wel verder kijken dan hun neus lang is. Niet alles in het leven is zwart/wit, het is niet big brother of de industrie tegen de gebruiker. Neen, er zijn wetten en rechten die gerespecteerd moeten worden.

Ik vind het ongelooflijk dat mensen zonder voldoende kennis van zaken aan stemmingmakerij doen en het auteursrecht in vraag durven stellen. Jullie kijken toch ook massaal naar televisie formats die auteursrechterlijk beschermd zijn? En geen haan die daar naar kraait. Er is meer dan de ‘vrijheid van informatie’ waar iedereen zich zo makkelijk achter verstopt. Muziek en films zijn geen informatie. Het zijn producten waar bij het productieproces heel wat mensen betrokken zijn. Ik ga toch ook niet elke dag een brood halen bij de bakker zonder hem daarvoor te vergoeden? Een bakker staat vroeg op, is creatief, werkt zich te pletter, koopt basisproducten, betaalt huur voor zijn winkel, heeft gas- en elektriciteitsrekeningen, vergoedt zijn personeel enz… Wie ben ik om dan te zeggen dat ik hem niet ga betalen? Of dat hij blij mag zijn dat ik zijn brood eet en niet dat van zijn concurrent of van een beginnende kleine bakker? Of dat ik even gratis 100.000 van zijn broden ga uitdelen omdat iedereen recht heeft op lekker brood?

“Er is eigenlijk niet veel academisch bewijs dat de creatieve sector in zijn geheel geld verliest met piraterij.” Pardon? Wat?

De reactie van de 24-jarige Zweedse europarlementariër Amelia Andersdotter tart werkelijk alle verbeelding: “Er is eigenlijk niet veel academisch bewijs dat de creatieve sector in zijn geheel geld verliest met piraterij.” Pardon? Wat? Ik stel me de vraag hoe zo iemand verkozen kan worden om in het Europees Parlement te zetelen. Welke bewijzen wil u nog juffrouw? De balansen van enkele platenfirma’s, filmbedrijven of televisiestations? De hele media industrie is al jaaaaaaren op de sukkel sinds de komst van het Internet. Zou u niet beter ontslag nemen wegens onbekwaamheid om over zulke dossiers uitspraken te doen? Of is het misschien een idee om eens een paar maanden stage te lopen zodat u wél weet waarover u praat?

De artistieke sector kan enkel blij zijn met het wereldwijde ACTA-initiatief waar Europa zich nu bij aansluit. Zonder intelectueel eigendomsrecht is er geen muziek en zijn er geen films, laat dat duidelijk zijn. De wildgroei van het Internet moet gereglementeerd worden!

Het grote probleem is dat er geen legale geldstroom is om rechthebbenden te betalen, want iedereen downloadt gratis en voor niks. Tenminste, je betaalt je internet provider voor een abonnement. De meest eenvoudige oplossing is om x-aantal euro extra te betalen voor dat internetabonnement en op die manier een geldstroom te creëren. Ik verwijs nogmaals naar het interview met Paul McGuiness, manager van U2, waarin hij zegt “Why copyright still matters online?” “Ultimately it’s in their interests that the flow of content will continue. And that won’t happen unless it’s paid for.” Zeer juist.

De muziekindustrie kan onmogelijk een signaal geven door te staken zoals eender welke sector, want muziek is overal, legaal en zeker illegaal. We kunnen er niet voor zorgen dat er een ganse dag nergens muziek weerklinkt. Het enige wat artiesten zoals ik kunnen doen is het probleem onder de aandacht brengen en opkomen voor de rechten van iedereen die betrokken is bij het tot stand komen van een lied of een film. Misschien moeten we de overheid, die in deze moeilijke tijden zowat overal inkomsten zoekt, duidelijk maken dat zij op die x-aantal euro extra ook BTW kan innen? Komt er dan schot in de zaak?

Een mogelijk gevolg van het blijvend niet respecteren van auteursrechten kan tot gevolg hebben dat de geldstromen van de Belgische muziekindustrie zo klein worden dat er alleen maar plaats is voor muziek uit het buitenland, waar grotere afzetgebieden zijn. Er is kritiek op talentenjachten op televisie, maar waarom zijn er nog steeds zoveel kandidaten denkt u? Omdat het op een andere manier bijzonder moeilijk is om de nodige exposure te krijgen. Er zijn zoveel talentvolle jonge artiesten in België die niet van de grond geraken omdat er niemand in hen wil investeren. Er is namelijk geen geld. Platenfirma’s en andere investeerders hebben geen garantie op inkomsten! En mecenassen zoals Jan Theys, die The Black Box Revelation financierde, zijn uiterst zeldzaam.

En lees nu Stefaan Fernande’s post maar eens beste Amelia en Anonymous. En neem even de tijd om erover na te denken alvorens domme dingen te zeggen of te doen.

Auteursrechterlijk beschermde groeten, Udo

9 thoughts on “Dumb & Dumber: Amelia & Anonymous

  1. Knappe, ideologische uiteenzetting. De enige vraag waarmee ik blijf zitten is of er al onderzoek gebeurde naar het waarom? Waarom is het aan het afkalven? Geld? Kan ik me nauwelijks voorstellen gezien de prijssetting. De mentaliteit wordt door onderliggende voedingsbronnen in leven gehouden. Ik deel je mening maar raak er soms zelf niet uit waarom het ontaardde….

    • Geachte mevrouw Andersdotter,
      Beste Amelia,

      Bedankt om dit sportief op te vatten! Tack för din sportsmannaanda! De cijfers die u aanhaalt zijn nieuw voor mij. Ze geven een beeld van de opbrengsten van ticketverkoop voor popconcerten en omzetten van filmvertoningen in Amerika.

      Even enkele losse ideeën/vragen:

      – Je kan Europa of een peanuts markt als België of Vlaanderen toch niet met de USA vergelijken?

      – In USA verkoopt Beyonce ipv van 35 miljoen albums nog 3,5 miljoen stuks. In Vlaanderen verkoopt een zeer succesvolle act ipv 200.000 albums nog 30.000 stuks. Een matig succes is een verkoop van 15.000 albums. In geldstroom uitgedrukt is dit een gigantisch verschil dat NIET wordt gecompenseerd door de inkomsten uit legale downloads.

      – Wat optredens betreft: lokale acts kunnen geen fortuinen vragen. We zijn Coldplay, Gaga of U2 niet.

      – Je kan de discussie toch niet eenvoudigweg toespitsen op de Amerikaanse, Europese of wereldwijde optelsom van verkochte kassatickets en downloads? Er zijn meerdere betrokken partijen en diverse belangen.

      – Als uw cijfers al van toepassing zouden zijn op onze lokale markt, waarom nemen dan van haast iedereen in de Belgische muziekbusiness de inkomsten uit royalties en auteursrechten jaarlijks af?

      – Hoe verklaart u dan dat er massaal minder fysieke cd’s verkocht worden en de opbrengsten uit downloads slechts een fractie bedragen van die van fysieke cd’s?

      – Hoe verklaart u dat er minder lokale artiesten getekend worden? Waarom krijgen aanstormende talenten geen kansen of contracten meer? Waarom worden werkbudgetten kleiner? Waarom vallen er massaal ontslagen?

      – Wat met songwriters en andere rechthebbenden die door illegaal downloaden en sharen hun broodwinning kwijtspelen? Auteurs/componisten liggen aan de oorsprong van elke song die men op de radio hoort, maar hun inkomsten liggen allesbehalve in lijn met de Amerikaanse cijfers die u aanhaalt.

      – Etc …

      Ik ben ervan overtuigd dat mensen in belangrijke functies als de uwe de vrijgegeven informatie juist dienen te kaderen. Ik begrijp trouwens niet dat u cijfers aanhaalt van de USA terwijl u in het Europees Parlement werkzaam bent. Bovendien houdt u in een reportage over mogelijke maatregelen in België geen rekening met de markt wanneer u uw statement/oneliner doet.

      Nogmaals, het heeft geen zin de vergelijking te maken tussen grote en kleine afzetmarkten of tussen wereldartiesten en lokale artiesten. Men zou daar beter mee stoppen want dergelijke vergelijkingen neigen naar desinformatie en zaaien enkel twijfel bij de publieke opinie. Al begrijp ik dat dat een doel is van uw partij.

      Het lijkt er dan ook op dat u en ik in een parallelle realiteit leven. Hierover een discussie voeren ervaar ik als moeilijk en misschien wel zinloos… Alleszins mag het duidelijk zijn dat ik allesbehalve akkoord ben met uw benadering en met hetgeen u communiceert. Nogmaals bedankt voor uw sportieve reactie; deze wordt ten zeerste geapprecieerd.

      Muzikale groeten, Udo

    • Beste Amelia,
      de cijfers die U aanhaalt zijn voornamelijk box office cijfers (ticket verkoop) en hebben niks te zien met verloren inkomsten door illegaal downloaden. Ikzelf ben songwriter van beroep en weet dat er op elke verkochte CD of download een percentage auteursrecht zit wat de auteur-componist (de songwriter dus) toekomt. Dat gaat om ongeveer 1€ (ik ken het bedrag niet precies , maar het is zeker niet wereldschokkend) per full CD, wat dan nog onder alle betrokken schrijvers, componisten, arrangeurs van alle, 12 of meer, songs moet verdeeld worden. Dit bedrag is het inkomen van de auteur-componist. In heel veel gevallen is de auteur-componnist niet dezelfde persoon als de artiest, maar dat wordt vaak over het hoofd gezien. De glamour en glitter die internationale supersterren tentoon spreiden is in schril contract tot het leven van de mensen die dagelijks proberen hun songs te schrijven en die aan de man te brengen, maar U gooit de ganse entertainmentsector op één hoop. De evidentie waarmee mensen muziek van het internet plukken en sharen, zonder er ook nog maar één cent voor te willen te betalen is volgens mij voor een deel het gevolg van onwetendheid (zie mijn Facebook bericht die Udo gepubliceerd heeft).
      Zolang zelfs gezaghebbende mensen als U blijven verkondigen dat het uitstekend gaat met de voltallige “entertainmentindustrie”, en het illegale downloaden en sharen zelfs lijken te propageren, zal de jonge of niet zo jonge downloadende mens dit zonder enig gewetensprobleem blijven doen, want volgens die ene Europarlementariër zijn ze goed bezig.
      Er zijn altijd witte raven die nog eens duizelingwekkende verkoopcijfers halen, en het is dan ook gemakkelijk maar vooral heel misleidend deze als voorbeeld aan te halen. Je kan zeggen “Selah Sue heeft in België 70.000 CD’s verkocht, wat is het probleem?”. Dat zal ik U zeggen: 70.000 is een getal wat vroeger helemaal niet zo uitzonderlijk was (“Back for more” van Natalia verkocht in 2004 nog meer dan 100.000 exemplaren in Vlaanderen alleen, zelfs de debuut CD van Get Ready! haalde 80.000 exemplaren in 1997). Ik heb geen glazen bol (wegens te duur), maar zonder illegale downloads had die “Selah Sue” zeker het dubbele gehaald, afgaande op de hype die er rond haar heerst. De artieste zelf lijdt daar uiteraard ook enig financieel verlies aan, daar ze aan alle songs heeft meegeschreven, maar alweer zijn het de onbekende auteur-componisten, wiens naam je pas ontwaart als je het CD boekje goed bestudeerd hebt, die de helft van hun enige inkomsten zien opgaan in digitale rook. Zoals Udo ook al aanhaalde lijkt het inderdaad alsof U en ik in parallelle universa leven want ik zie verkoopcijfers die dalen en kantoren die sluiten, terwijl U er blijkbaar van overtuigd bent dat wij (dus ook de hardwerkende broodschrijver zonder wie er geen liedjes zouden zijn) Gouden Tijden beleven.

      Met vriendelijke groet,

      Stefaan Fernande

  2. Udo, als fan zijnde vroeg ik mij af wat je van de zelfgemaakte filmpjes die op facebook of youtube gedeeld worden vindt? Zijn die dan ook illegaal voor jou of wat is jouw standpunt hier over zodat wij als fans hier rekening mee kunnen houden? Liefs en tot zaterdag van ons drietjes.

    • Hallo Mieke,

      Los van dit auteursrechterlijk debat kan je niet ontkennen dat het verrassingseffect verdwijnt zodra een deel van een show of repertoire online komt te staan. Dat is ook de reden waardoor management en platenfirma’s van artiesten camera’s officieel laten verbieden tijdens concerten. Langs de andere kant zijn filmpjes dan weer reclame voor de artiest in kwestie. Het is een mes dat langs beide kanten snijdt.

      Fijne avond, Udo x

      • Hey Udo,
        Ik vroeg mij dat ook af en daarom zet ik geen filmkes meer openbaar op youtube
        maar nu je het zegd, het kan inderdaad reclame zijn voor de artiest, Wat is dan de gulden middenweg ????? Zeker geen nieuwe of ongepubliceerde liedjes propageren ??? Tell me ! Enfin ik doe (op mijn niveau) mijn best, Ik download nooit muziek zonder te betalen !!! Hopelijk komt er een degelijke oplossing.

        Groetjes Mo-nikske

      • De oplossing is een mentaliteitsveranderingsmachine. Als je iemand kent die zulks kan maken, geef me dan zeker een seintje!

  3. Bottomline is nog altijd : de artiest moet ook leven , hij/zij kan niet presteren als zijn financiele bronnen opdrogen door kopieren en piraterij . Natuurlijk , zelfs in de tijd van de cassettebandjes probeerde ikzelf muziek van de radio op te nemen ……. totdat dj’s erdoorheen kletsten . Het is en blijft sport , maar als er middelen zijn , moet het zoveel mogelijk voorkomen worden . Anders hebben over 10 jaar 3 artiesten op de wereld die ons een grauwgrijze eenheidsworst voorschoteld .
    Dat verhaaltje over eigen filmpjes op YouTube : die zet iedereen vrijwillig daar neer voor openbaar vertoon zonder enige financiele ambities . Maar als je als “privepersoon” filmpjes of muziek van artiesten op YouTube zet , ben je ook verkeerd bezig .
    Maar ik wacht rustig af en mijn kinderen raken al in paniek als ze maar 1 cent moeten betalen voor film- en of muziekvertier . Ook zij zullen moeten leren dat iedereen beloond moet worden voor werk . Basta .

Geef een reactie

