BLOG: Bloemen noch kattegras: de #streaming #oorlog

imke courtoisHoezee! Hoezee!

Boeiende tijden! Boeiende tijden! NOT! Er valt weer nieuws te rapen over het veranderende online muzieklandschap. De bedrijven die nog wat streaming geld van de betalende consument wegschrapen op de rug van de creatievelingen (lees: songschrijvers) zitten volop in oorlog. En zoals het een zichzelf respecterende en laagdrempelige internetwereld betaamt wordt er her en der al snel respectloze kritiek gespuit. Als vanouds worden daarbij uitvoerende wereldvermaarde artiesten weer verward met de anonieme creatieve songschrijvers die op deze aardkloot ronddolen.

Ik vind het allemaal al lang niet meer zo boeiend eerlijk gezegd. Net als de rest van de wereld denk ik. Het is al een wonder dat u nog steeds dit blogbericht aan het lezen bent. Het hele streaming gedoe roept bij mij eerder het beeld op van de kat die al lang de muis gevangen heeft, besluit om er nog wat langer mee te spelen en tussendoor nog even wat kattengras gaat knabbelen.

Kritiek en respectloosheid zijn bovendien online verworven rechten die we in onze maatschappij als schaduwen meedragen en waar we ons geen vragen meer over stellen.

Om het nieuws kattegrasgewijs wat makkelijker te kunnen doorslikken kauwde deredactie.be een eenvoudige vergelijking voor. De nieuwssite kwam bij singer-songwriter Senne Guns -die trouwens enkele leuke songs schreef- te weten dat hij zo’n 15 euro verdiende aan 14.000 streams op Spotify. Los van het feit dat dit peanuts is, heeft Guns het kort over de logica van het streamingsplatform.

Voor lezers die iets meer tijd willen spenderen aan dit thema post ik nog even de link naar m’n blogbericht van een viertal maanden geleden, waarin je de vertaling kan lezen van een interview met singer-songwriter Aloe Blacc. De man schreef een paar wereldhits voor zichzelf en Avicii en vertelt hoeveel -of hoe weinig- hij daaraan verdiende. Ontluisterend, maar nogmaals: de wereld ligt er niet van wakker. Helaas.

Bloemen noch kransen en gelieve de familie te volgen naar de koffietafel,

 

Udo

P.S. Bijhorende foto van voetbalster en ster Imke Courtois dient enkel om dit blogbericht wat op te fleuren.
P.P.S. De rest van de dag ga ik nuttige dingen doen.

Advertenties

One thought on “BLOG: Bloemen noch kattegras: de #streaming #oorlog

  1. Het boeiende aan de “geboeide” tijden is al een eind verdwenen voor velen.
    Er zijn al heel wat platforms geweest waar de artiesten in spe hun dada “zouden” ervaren.
    De enige die nog wat “blijft hangen” en elke dag wellicht 100-den miljoenen views en shares genereert is me dunkt YouTube
    Een aantal jaar geleden kon men geen “achtergrond” muziek meer inbrengen in een video “ter begeleiding” of het ding werd geflagged met “copyright infringement” (ttz : inbreuk op het eigendomsrecht)
    Ik had zelf de ervaring (mogelijks aanvaring ?) video te plaatsen op mijn profiel die een “eigen gemaakte” score bevatte, een andere keer “betaalde content” (ttz : betaalde download bij bv Stockmusic aka Sound-Ideas) waarvan men na aanschaf de expliciete toelating verkrijgt tot gebruik, be- en verwerking etc … met als gevolg “uw video werd geblokkeerd door land X, Y of Z”
    Niets meer van dat alles bij YouTube … NU verschijnen simpelweg om en om doelgerichte reclame boodschappen langszij “elke” video
    Copyright infringement komt ook voor bij bv Soundcloud, een platform waar heel wat artiesten hun profiel op maken. Sinds medio 2014 kan men er geen upload meer op kwijt of het zaakje word verwijderd als … inderdaad “inbreuk op etc etc” …
    Nu ja, ik ken artiesten, producers ea die eigen producties uploaden en evenzo hun waardevolle tracks verwijderd zien worden.
    Punt is : als men “pro unlimited status” word, kan alles …
    Moraal van het verhaal : als de producer, artiest ea betalen om hun eigen producties te delen met hun volgers kan het wel.
    Pittig detail : Snoop Dogg maakt ook House en Techno producties die hij als vrije download ter beschikking stelt … maar op Snoopy zijn profiel zijn er ook andere vrije downloads te vinden, lange tijd stond er een unieke track van The Beach Boys ter beschikking … én zijn vele mixsets waar de originele producers van de tracks ook motteballen op vangen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s