Twee bolletjes plagiaat alstublieft

In 2015 startte een malicieus schaakspel dat de wereld van het liedjesschrijven op z’n kop heeft gezet. Tijdens de rechtzaak van de erfgenamen van Marvin Gaye vs. Blurred Lines van Robin Thicke & Pharell Williams, hield elke songwriter-muzikant het hart vast. Het slot van het hek (van de dam) ging open want plots was er volgens de uitslag van de rechtzaak plagiaat mogelijk, puur op basis van ritme; en dus niet op basis van de melodie.

Het hek van de dam stond algauw op een kier, want kijk: Ed Sheeran werd door een songwriter van een ander Marvin Gaye-lied (Let’s Get It On) aangeklaagd voor 100 miljoen dollar, op basis van de groove van Ed z’n Thinking Out Loud. Op 11 september weet Sheeran hoeveel centen er al dan niet uit z’n portemonee verdwijnen.

Dat het hek van de dam is, is ondertussen duidelijk. Katy Perry en haar 5 co-writers (dus ook de tekstschrijvers!) van de song Black Horse moeten samen 2,8 miljoen dollar betalen aan rapper Flame. Net als bij Ed Sheeran, eisten advocaten dat een gewone volksjury moest beslissen, op basis van de theorie van (de goedbetaalde?) musicoloog Todd Becker. Een Amerikaanse rechter besliste dat Black Horse van Perry plagiaat is, op basis van een instrumentale rif. Een rif die behalve in de song van Flame, ook in talloze rap en andere songs voorkomt.

Ondertussen weet ik niet of er nog überhaupt een dam is. Want ook Lady Gaga wordt aangeklaagd omdat haar Shallow plagiaat zou zijn. Deze keer vist Steve Ronsen naar wat extra zakgeld. Benieuwd op basis van wat er nu plagiaat zal kunnen worden vastgesteld. Ik heb geen idee, maar geen enkele wereldhit lijkt me nog veilig. Succesvolle songwriters staan schaakmat.

Dam ze nog,

digitale handtekening UDO

 

Een gedachte over “Twee bolletjes plagiaat alstublieft

  1. Ik denk dan vaak, muziek word in basis eigenlijk gemaakt met een handvol muzieknoten (Do, Re, Mi etc) … en toch zijn er hieruit ontelbare songs gecomponeerd. Een bijzondere wereld dus.
    Bovenstaande voorbeelden hebben duidelijk een link met de USA, een land waar iedereen letterlijk op de vingers word gekeken of men iemand zou kunnen vervolgen uit puur geldgewin.
    Ik begrijp, met vaak gegronde redenen.
    Maar wat als die Amerikaan uit een minder goede huize komt ?
    Eén frappant voorbeeld is “Lead Belly – Black Betty” uit 1939 die gekend is als eerste commerciële opname en release. Lead Belly was een Afro-Amerikaans Blues artiest pur sang en was een artiest die vooral zgn workingsongs maakte over de plantagearbeiders.
    “Black Betty” was in origine een 18de eeuwse marching cadence.
    Doch in 1977 werd het opnieuw ontdekt door “Ram Jam” die het tot een wereldhit maakten en er de nodige naam, faam en financiële winst mee verdienden. Middels voor die tijd moderne instrumenten en faciliteiten klinken beide versies in feite gelijk.
    Lead Belly was ook de eerst bekende commercieel uitvoerder van “The House of the Rising Sun”, die in feite een in origine Amerikaanse traditional is. The Animals maakten het in 1964 tot “hun” grootste hit.
    Nirvana en Little Richard maakten covers van Lead Belly zijn muziek tot grote hits.
    Van een fervente blues fanaat vernam ik dat Lead Belly er zogoed als geen Dollar cent aan verdiende.
    Ik heb me steeds laten vertellen dat plagiaat gebeurd en vastgesteld word als 8 achtereenvolgende maten worden overgenomen.
    Maar wat dan als men volledige songs gaat tot zijn eigen nummers maken ?
    In een hedendaagse wereld waar 1 bestaande “sample” uit een oude hit het verschil kan maken tussen een hero of zero, dan kan men enkel vaststellen dat men zich bevind in een bos met heel veel boze geesten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s